Seneste nyt

I år er det 25 år siden at Sten Lauritsen blev valgt til formand i Andelen. Her er et festligt billede af “Formanden” under højtideligholdelsen af 25 års jubilæet! (foto Jes Plesner)

Hvorfor rejse af øen for at finde nye stole?

De gamle stole i Bio Andelen, som havde stået der siden starten i 1976, trængte i den grad til at blive skiftet ud, så bestyrelsen besluttede sidste år, at nu skulle det være.
Efter ca. et års forarbejde, hvor vi ledte efter den rigtige stol i både ind- og udland og havde forskellige stole på prøve, fandt vi endelig en i Bolighuset Søby her på Ærø. Den samlede pris for 32 stole beløb sig til 104.000 kr., så året blev også brugt til at søge finansiering forskellige steder, og det endte med et rigtig godt resultat.

  • Det Danske Filminstitut      44.000 kr.
  • Fionia Fonden                         25.000 kr.
  • Lokale donationer            ca. 15.000 kr.
  • Egenfinansiering                    20.000 kr.

Alle, der har bidraget, vil blive nævnt på et opslag i biografens foyer.
Stolene er leveret og taget i brug, og vi har fået flere positive tilbagemeldinger på dem allerede.
Vi siger tak til:


Til Foreningen Andelens medlemmer

Generalforsamling 2019
Generalforsamlingen afholdes i år den 26. juni kl. 19.00 i biografen. Der er indkaldt rettidigt i Ugeavisen. Vi viser en film efterfølgende, som er den næstsidste film inden sommerferien: ”Rocketman” (filmen om Elton John).

Siden sidste nyhedsbrev har vi fået klaret flere praktiske ting i biografen. Vi fik endelig nye døre i de to nødudgange, hvilket gerne skulle kunne ses på varmeregningen. Vi har haft en arbejdsdag, hvor vi fik gjort hovedrent, fjernet spindelvæv oppe under loftet, fjernet den gamle loftsventilator samt ryddet op i det hele taget.

Skolebio
Vi har fortsat skoleklasser på alle niveauer inde at se udvalgte film i samarbejde med ”Med Skolen i Biografen”. Ligesom vi fortsætter med et antal film fra Biografklub Danmark.

Operafilm og Filmperler
Operaforestillinger på lærredet har kørt en sæson mere med fem forestillinger; det trækker ikke fulde huse, men nok til at vi fortsætter næste sæson.
Det samme med klassiske film fra Cinemateket; syv forestillinger med moderat antal solgte billetter, men igen nok til at vi fortsætter.

Ny film om torsdagen
Vi viser næsten altid de enkelte film en uge, og hvor vi i mange år har fået en ny film om tirsdagen, har vi i den forløbne sæson flyttet det til torsdag, således at en film kører fra torsdag til onsdag. Så er vi på linje med landets øvrige biografer, og det passer også bedre med, at Ugeavisen nu først udkommer torsdag-fredag. Ugens film vises stadig ikke om mandagen, hvor vi så kan vise film fra Cinemateket samt andre film, der kun vises én gang. Desuden har vi nu hver uge udover en annonce også en omtale af ugens film i Ugeavisen, og vi hænger små plakater op centrale steder på øen.

Nye stole
Vi har længe ønsket at få nye stole i biografen, og efter lang tids søgen i ind- og udland endte vi med at finde en egnet stol her på øen – dejligt at kunne købe lokalt. Traditionelle biografstole kan vi ikke bruge, da de er for høje til et vandret gulv. Desuden skal stolene rimelig nemt kunne flyttes, når der er musikarrangementer i biografen, f.eks. ved jazzfestivalen. Vi skal bruge 32 stole, som skal erstatte de blå stole, og vi er i fuld gang med at søge støtte ved Filminstituttet og diverse fonde. De orange stole beholder vi.

SubReader
Vi er i færd med at få installeret SubReader i biografen. SubReader er en app, som man kan hente til sin smartphone, og via den kan man få læst undertekster op, mens man ser en film. Der har været lidt problemer med installeringen, men vi håber det virker til den kommende sæson til gavn for f.eks. ordblinde.

Ny kaffemaskine
Desuden skal vi have en ny kaffemaskine, den gamle er ved at være udtjent. Vi har set på forskellige alternativer til den type, vi har, men det ender nok med en tilsvarende maskine.

Operatørerne
De frivillige operatører i biografen er Maria Nørhart, Marianne Tasca, Sten Lauritsen, Vivi Andersen, Peter Clausen, Claus Ogstrup, Kim Kølleskov og Morten Aunsborg.
Webmaster på vores hjemmeside er Ib Brisson, og bogholderi står Charlotte Illum Larsen for.

Bestyrelsen
Bestyrelsen består af: Sten Lauritsen – formand, Claus Ogstrup -næstformand, Jes Plesner – kasserer, Anita Jensen – sekretær, Vivi Andersen, , Thomas Danielsson, Peter Clausen.

Medlemskontingent
Kontingent for 2019, som er 125 kr. for enkeltpersoner og 200 kr. for husstande, bedes indbetalt på reg. nr. 0847 konto nr. 0000544523 med tydelig angivelse af navn og email/adresse.

Vi vil gerne spare portoen til nyhedsbrevet, så hvis du har modtaget dette nyhedsbrev med posten så send evt. mail-adresse til bioandelen@gmail.com

Med venlig hilsen
Andelens bestyrelse